Розробки уроків


За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти

під керівництвом Савченко О.Я

2 клас

Читання, за підручником О. Вашуленко

Тема.  «Наполеглива праця – запорука успіху. За Оксаною Кротюк «Пластиліновий песик»

Мета.  Продовжувати ознайомлювати учнів з творчістю Оксани Кротюк, вправляти у виразному та свідомому читанні прозових творів

        Розвивати вміння читати прозові твори;  розвивати мовлення, формувати уміння спостерігати та аналізувати, робити висновки, встановлювати послідовність подій.

        Виховувати любов до праці, наполегливість, старанність, бажання пізнавати навколишній світ.

Обладнання. Мультимедійний комплекс, презентації, відеоролики; коробочка з аркушами паперу, на яких написані імена дітей; портрет письменниці; квіточки для гри;

Хід уроку

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1.Вітання.

Поплескайте руками,

Потупайте ногами,

До сонця потягніться

І друзям посміхніться.

Якщо вам веселенько –

«Ура!» скажіть тихенько.

Як стало веселіше –

«Ура!» скажіть гучніше.

Якщо вам стало ще веселіше –

«Ура!» кричіть голосніше!

2.Обмін інформацією.

Сьогодні ми з вами будемо говорити про людські чесноти.

·        Вправа «В людях я ціную…»

Діти утворюють коло. Кожен учень по черзі називає своє ім’я і продовжує фразу «В людях я найбільше ціную …»

- Багато з нас в людях цінують відповідальність, почуття дружби, бажання прийти на допомогу. І кожному з нас притаманні певні позитивні риси характеру, за які вас люблять і поважають друзі.

·        Гра «Хороше в кожному»

Діти беруть підготовлені заздалегідь аркуші  з написаним іменем однокласника і дописують позитивні якості характеру, які в нього побачили. Потім по черзі читають.

-         Що ви відчували, коли друзі говорили про вас гарні слова?

-         Чи були у вашому житті випадки, коли вас за щось хвалили?

-         А що ви відчували, коли чули гарні слова про друзів?

·        Гра «Так чи ні?»

Півник ось знайшов зернину

І скликає всю родину.

Від їх хоче пригостить.

А чи гарно так робить?   (так)

Котик песика штовхнув,

А «пробач» сказать забув.

Від образи у Сірка

Впала слізонька гірка.

Ну а ви скажіть мені:

Той хороший песик? (ні)

Натомилась киця, спить,

Котик – син горлає.

А у нас, часом, скажіть,

Отаке буває? ( ..)

Їжачок йшов через ліс

І нелегку ношу ніс.

Сірий зайчик з лісу біг,

Їжачкові допоміг.

Щиро дякує їжак.

Чи робити гарно так? (так)

Зайчик в лісі заблукав.

Впав. Біда малому.

Їжачок його підняв

І привів додому. (так)

Ось курчатка неслухняні

Утекли від квочки-няні.

А сорока поглядала

- Ко – ко -  ко! Біда! Біда!

Ну а що робить мені?

Похвалить курчаток? (ні)

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Ми з вами сьогодні не дарма заговорили про людські чесноти, про позитивні риси характеру. Бо саме цьому буде присвячено твір, який ми опрацюємо.

Ми будемо читати твір Оксани Кротюк «Пластиліновий песик»

ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1.                Знайомство з автором Оксаною Кротюк та її творчістю.


Переглядаємо частину презентації (про життя письменниці та розчитуємося за Абеткою Оксани Кротюк у презентації)

 

https://www.youtube.com/watch?v=C5PWpMQ8j6o

2.Робота над оповіданням Оксани Кротюк «Пластиліновий песик»

Ø Робота із заголовком. Вправа «Передбачення»

-         Прочитайте заголовок до тексту. Про що, на вашу думку, йтиме мова у цьому творі?

Ø Перше читання тексту вчителем.

Ø Бесіда.

- Чи здійснилися ваші передбачення?

- До якого літературного жанру належить даний твір? Доведіть свою думку.

Ø Фізкультхвилинка

https://www.youtube.com/watch?v=203YsE_F8BM

Ø Словникова робота

1)Прочитай слова, написані великими і малими буквами (у підручнику,с.113) повільно, швидко, дуже швидко.

2)Прочитай правильно (у підручнику, с.113) способом «луна»: пластиліновий, слухняним, вередливим, припасовано, приплюснула, зачудувався.

3)Тлумачення слів:

Пластиліновий – зроблений з пластиліну.

Слухняним – покірний; той, що слухається (наприклад, старших).

Вередливим -  який капризує, має постійні примхи, якому важко догодити.

Припасовано – притулений, прикріплений.

Приплюснула -  прижала, придавила, зробила плоским.

Зачудувався – вразився, дивувався.

Ø Повторне читання оповідання учнями. Гра «Квіточка».

Читає учень на парту якого вчитель поклав квіточку.

Ø Аналіз змісту оповідання.

-         Назвіть головного героя оповідання?

-         Скільки, на вашу думку, їй років?

-         Якою ви її уявляєте? Опишіть.

-         Хто подарував Олі пластилін?

-         Кого вирішила вона зробити?

-         Які почуття переживала дівчинка під час ліплення?

-         Як довго працювала Оля для того, щоб здійснити задум?

Ø Гра «Бджілка».

Напівголосне читання учнями оповідання, кожен у своєму темпі.

Ø Гра «Чиї це слова?»

-         А чого це у твого поросяти хвіст такий довгий?

-         Гарний, онучко, котик.

-         Не смійтеся, і зовсім це не порося.

Ø Робимо висновок.

-         Чи змогла дівчинка зробити те, що вона запланувала?

-         Які риси характеру їй допомогли?

На дошці діти записують слова: наполегливість, старанність, посидючість, відповідальність, працьовитість.

УІ. ТВОРЧА  РОБОТА.

Ліплення песиків з пластиліну. Представлення робіт.

У. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Закінчи речення»

v На уроці я дізнався …

v Найбільше мені сподобалося …

v Мені було цікаво ….

 

 

 

 

За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти

під керівництвом Савченко О.Я

2 клас

Читання, за підручником О. Вашуленко

Тема.  «Що? Де? Як? Чому? Микола Леденцов «Морський коник»

Мета.  Ознайомити учнів з інформаційними текстами Миколи Леденцова, вправляти у читанні творів наукового характеру; розширювати знання учнів про тварину – морського коника.

        Розвивати вміння читати наукові твори;,  розвивати мовлення, формувати уміння аналізувати, робити висновки.

        Виховувати любов до природи рідного краю, бажання пізнавати навколишній світ.

Обладнання. Мультимедійний комплекс; капелюх із записками; мікрофон; ілюстрації - пазли «Морська глибина»; виставка артбуків, створених дітьми вдома; виставка дитячих малюнків.

Хід уроку

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1.Вітання.

·        Вправа «Вся справа – у капелюсі»

У капелюсі – записки з іменами дітей. Діти по черзі говорять для всіх вітання, а потім  виймають із капелюха записки з написаними іменами, говорять побажання (на даний урок, на сьогоднішній день або загальне) тій дитині, імя  якої вказано на папірці.

2.Обмін інформацією.

Епіграф до уроку (читаємо з дошки)

Світ – це книга. І хто не подорожував

по ньому  - прочитав у ній лише одну сторінку.

Август Аврелій

-         Подорож – це завжди відкриття. Подорожуючи, ми відкриваємо для себе, а себе – світові. Тільки вирушивши у подорож, ми можемо на власні омі побачити багато цікавого. Подорожуючи, ми пізнаємо і себе. Хтось повернувшись з подорожі скаже, що вдома краще. А для когось подорож відкриває шлях до змін. Подорожуючи ми починаємо дивитися на різні речі по-новому,  більше цінувати те, що залишилося вдома. Подорожі – це завжди яскраві враження.

3.Вправа «Мікрофон»

- Куди подорожували ви?

- Що нового, цікавого дізналися? Хто хоче поділитися своїми враженнями від подорожі? (декілька дітей розповідає)

- А яким способом можна здійснити подорож?

- А чи можна подорожувати не виходячи з дому чи з класу?

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

1.Робота у групах. Складання пазлів


- Ми з вами сьогодні на уроці здійснимо уявну подорож, а куди буду наша подорож ви дізнаєтеся, коли складете ілюстрації з пазлів.

Діти звітують про виконання роботи і роблять висновок, що ми здійснимо подорож до моря, в морські глибини.

2.Повідомлення теми уроку.

Ми сьогодні здійснимо уявну подорож у морські глибини разом із автором, творчість якого ми почали вивчати на минулому уроці – Миколою Леденцом, людиною, яка допомагає пізнати дітям тваринний світ моря.

 3. Гра «Я беру з собою у дорогу – «Так чи ні?».

Відправляючись у подорож, потрібно з собою брати якісь необхідні речі. Ми рушаємо в уявну, але пізнавальну подорож. Давайте вирішимо, які речі ми візьмемо з собою. Те що ми будемо брати, запишемо на дошці.

-         Я візьму з собою … рюкзак  (ні)

-         Я візьму з собою … старанність (так)

-         Я візьму з собою …  запас продуктів (ні)

-         Я візьму з собою … допитливість (так)

-         Я візьму з собою … увагу (так)

-         Я візьму з собою … кмітливість (так)

-         Я візьму з собою … запас води (ні)

На дошці записані слова: СТАРАННІСТЬ, ДОПИТЛИВІСТЬ, УВАГУ, КМІТЛИВІСТЬ.

Здійснюючи подорож, ми будемо робити зупинки.

ІІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

ЗУПИНКА 1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

(Домашнім завданням було: створити АРТБУК «РИБА-ГОЛКА»)

Діти представляють свої роботи. Кожен показує створений артбук і коротко розповідає, що у ньому міститься.

ІУ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

ЗУПИНКА 2. ВІДЕОЗАЛ

-         Зараз  ми з вами опинимося у морській глибині. Уважно перегляньте це захоплююче відео.

https://www.youtube.com/watch?v=Pir_k7Uu1CE

-         Кого ви побачили?

-         Які морські коники?

-          Якого вони кольору?

 ЗУПИНКА 3. НАШ ПІДРУЧНИК

1.Читання тексту вчителем.

2.Бесіда.

- Що нового ви дізналися з прочитаного тексту?

- Чи дізналися ви щось про такий цікавий колір морських коників?

ЗУПИНКА 4. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «МОРСЬКА»

https://www.youtube.com/watch?v=61dP4_KAu6Q

ЗУПИНКА 5. ПОШУКОВЦІ

1.Робота у групах. Кожна група отримує завдання.

Група 1.

Прочитати текст. Знайдіть абзац, у якому описується зовнішність морського коника. Підготуйте до виразного читання абзац. Прочитайте для класу.

Група 2.

Прочитати текст. Знайдіть абзац, у якому розповідається про зміну кольору морського коника. Підготуйте до виразного читання абзац. Прочитайте для класу.

Група 3.

Прочитати текст. Знайдіть речення, у яких розповідається про харчування морського коника. Підготуйте до виразного читання абзац. Прочитайте для класу.

-         Представники з кожної групи читають потрібні абзаці.

ЗУПИНКА 6. ТВОРЧА.

Завдання дітям.

Виконати малюнок «Морський котик у моєму акваріумі».

Створення виставки виконаних малюнків.

УІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Закінчи речення»

v Найбільше мені сподобалося …

v Мені було цікаво ….

v Для мене було нове ….

 

 

За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти

під керівництвом Савченко О.Я

2 клас

Читання, за підручником О. Вашуленко

Тема.  «Краса природи є у всьому, лиш придивитися зумій. За Ліною Біленькою «Казка неба»

Мета.  Продовжувати ознайомлювати учнів з творчістю Ліни Біленької, вправляти у виразному та свідомому читанні віршованих творів.

        Розвивати вміння читати віршовані твори;  розвивати мовлення, формувати уміння спостерігати та аналізувати, збагачувати словниковий запас учнів.

        Виховувати любов до природи, прищеплювати милуватися нею та бажання пізнавати навколишній світ.

Обладнання. Мультимедійний комплекс, малюнок  різних хмар; портрет поетеси Ліни Біленької та її книги; резиновий м’ячик.

Хід уроку

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1.Вітання.

- Кожного з нас мами називають по-різному. Хтось для мами «сонечко», хтось «зірочка», «квіточка», «мишенятко», «кошенятко». Іноді у якихось ситуаціях мами називають когось «мавпенятко» чи «поросятко». Привітаймося, називаючи замість свого імені лагідне слово, яким вас називають удома.

Наприклад:

- Привіт! Я - мамине сонечко.

- Привіт! Я – татова надія.

- Привіт! Я – бабусину щастячко.

2.Обмін інформацією.

Ø Робота над загадкою.

Он літає в небі птиця
І нікого не боїться.
Крила сизі розпустила,
Ясне сонце заступила.
А як гримне сиза птиця - 
З неба крешуть блискавиці.
                                               (Хмара)

Ø Інформаційна хвилинка.

Вдень на небі видно хмари. Це водяна пара, що може набувати різної форми. Вони бувають перисті (схожі на пірїнки, купчасті (як шматок вати) та шаруваті (вкривають все небо)


 

Ø Слухання та обговорення казки

                          "КАЗКА ПРО МАЛЕНЬКУ ХМАРИНКУ"

          Одного разу навесні з’явилася в небі маленька сіра хмаринка. Вона була настільки маленькою, що її ніхто не помічав — ані птахи, які пурхали в небі, ані тим більше люди, які ходили по землі. А ось хмаринка пливла небом і дуже уважно розглядала все, що пропливало під нею, адже вона щойно з’явилася на світі й ще нічого не бачила й нікого не знала. Пропливала хмаринка над полями й бачила людей і комбайни, які сіяли зерно. Пропливала над річкою й бачила риб, які плавали під водою. Цілий день пливла хмаринка небом, багато всього цікавого побачила, та й сама за день підросла.
         Наступного ранку підпливла хмаринка до великого міста. Дуже їй сподобалося спостерігати за різнобарвними машинами, які швидко проїжджали по дорогах, і за миготливими світлофорами, які могли зупинити потік машин. За бабусями й дідусями, які повільно прогулювалися в парку зі своїми собачками, і за тітоньками й чоловіками, які кудись квапилися, проходячи по вулицях, і спускалися під землю в метро. Але найбільше хмаринці сподобалося велике і яскраве сонечко, що пропливало в небі неподалік. Сонечко посміхалося всім людям і машинам, а люди й машини теж посміхалися сонечку, деякі навіть махали йому руками.


— Здрастуй, яскраве сонечко! — здалеку закричала хмаринка.
— Здрастуй, хмаринко! — ласкаво відповіло сонечко.
— Миле сонечко, скажи, чому тобі посміхаються всі ці люди?
— Тому що всі вони — мої друзі.
— Як же тобі вдалося подружитися з усіма?
— Дуже просто: я завжди всім посміхаюся. А ще намагаюся всім-всім подарувати своє тепло.
— А можна я теж буду твоїм другом?
— Звичайно, підпливай до мене ближче.
        
І сіра хмаринка швидко попливла небом до сонечка, щоб обійняти його. Але за час своєї подорожі хмаринка так виросла, що закрила собою й сонечко, і все небо.
— Як же так? — засмутилася хмаринка. — Невже я ніколи не зможу ні з ким подружитися?


       Так сказала хмаринка й гірко заплакала. Її сльози капали прямо на землю: на дороги, на машини й на людей. Виплакала хмаринка всі свої сльози й знову стала зовсім маленькою. А на небі з’явилося яскраве сонечко. Простягнуло воно до хмаринки свої золоті промені,
і маленька хмаринка посміхнулася.


— Як же все-таки приємно дружити! — сказала хмаринка.
З тих пір маленька хмаринка і яскраве сонечко стали друзями!
Дай
те відповіді на запитання
1. У яку пору року з’явилася на небі маленька хмаринка?
2. Кого бачила хмаринка, пропливаючи небом?
3. У кого було багато друзів?
4. Чому заплакала хмаринка?

 

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Ми з вами сьогодні не дарма заговорили про хмари, бо саме йому буде присвячено твір, який ми опрацюємо.

Ми будемо читати твір за Ліною Біленькою «Казка неба»

ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1.                Знайомство з автором Ліною Біленькою та її творчістю.

        Ліна Біленька – Студецька Ангеліна Тимофіївна народилася 10 січня 1925 року на Вінниччині, здобула освіту педагога, брала участь у Другій світовій війні. Працювала у різних галузях і багато писала творів для дітей. Створила збірку для малечі «Сонячний букварик».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2.                Слухання читання поетесою дитячих віршів.

https://www.youtube.com/watch?v=0F-KOce3A2s

3.Робота над віршем Ліни Біленької «Казка неба»

Ø Робота над заголовком.

Прочитайте заголовок вірша.

-         Що підказує вам у даному заголовку слово «казка»?

Ø Перше читання тексту вчителем.

Ø Бесіда

- До якого літературного жанру належить даний твір? Доведіть свою думку.

- Чи сподобався вам цей вірш? Чим?

- Чи є у цьому вірші щось казкове?

Ø Фізкультхвилинка

https://www.youtube.com/watch?v=jqy7Rm8n4Fk

Ø Словникова робота «Прочитай правильно»

За підручником с. 133, спосіб «луна».

Ø Повторне читання вірша учнями. Гра «Рибка».

Учні читають вірш мовчки, кожен - у своєму темпі, під час читання діти можуть ворушити губами.

Ø Гра «Диктор телебачення».

Діти читають виразно вірш періодично відриваючи погляд від тексту, щоб поглянути на глядачів.

Ø Гра «Знайди риму»

Казка  … (ласка)

Хвилі … (білі)

Ліліпути … (парашути)

Ø Творча вправа «Розкажи свою казку неба».

-  Я думаю, що кожен з вас не один раз спостерігав за хмарками на небі. Спробуйте пригаданим і розповісти що казкове ви бачили на небі.

ІУ. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Мячик»

Вчитель дає запитання і кидає м’ячик по черзі учням. Відповідає той, кому у руки попав м’ячик.

-         Твір якого жанру ми читали?

-         Яку він має назву?

-         На що схожі побачені поетесою хмари?

-         Які види хмар ви запам’ятали?

-         Що вам сподобалося на уроці?

-         Яка вправа була для вас найцікавіша?

 

 

 

 

 





За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти
під керівництвом Савченко О.Я
1 клас НУШ
Навчання грамоти
За підручником «Буквар» М.Вашуленко, О.Вашуленко
Урок № 67
Тема.  Звуки [ с], [с′ ], позначення їх буквою «ес». Виділення звуків[ с], [с′ ] у словах. Читання складів, слів
Мета:
● ознайомлювати учнів із буквою «С», її звуковим значенням; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою, працювати з анаграмами; удосконалювати навички звукового аналізу слів, уміння читати речення і тексти з вивченими літерами;
● розвивати фонематичний слух у дітей, пізнавальні інтереси, уміння порівнювати, аналізувати, збагачувати словниковий запас учнів, творчі здібності дітей, потяг до дослідництва;
● виховувати бажання вчитися, виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
 Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки співрозмовника, доречно реагує на них.
Слухає і розуміє коротке монологічне висловлювання.
Має уявлення про букви і звуки,про склад; вимовляє слова по складах.
Розрізняє голосні і приголосні звуки за звучанням та способом вимовляння.
Має уявлення про речення, визначає кількість слів у реченні.
Складає речення за малюнком.
Сприймає прості медіа продукти: малюнки, мультфільми; бере участь у обговоренні прослуханого.
Читає прості та обернені склади з вивченими буквами; слова; речення з правильною інтонацією.
Обладнання: мультимедійний комплекс; музичний та відео супровід; розрізна азбука; набори звукових моделей; малюнок сонця, букви, «світлофор настрою»
І. Організація класу до уроку
Вправа «Очікування»
-          Що ви очікуєте від уроку? 
Я очікую, що …
Вправа «Світлофор настрою»
II. Повторення вивченого
Діти називають літери, що містяться на «Дереві слів», пояснюють, чому букви різного кольору, складають склади з розрізної азбуки. 
ІІІ. Повідомлення теми уроку
-                      Діти, до нас завітав гість. Ім'я його починається на букву, з якою ми сьогодні ознайомимося. А якою буквою, ви дізнаєтесь тоді, коли прослухаєте фрагмент пісеньки.
1.Слухання пісні «Сонечко»
-         Отже до нас на урок завітало Сонечко .
-         З якого звука починається це слово?
-                     Отже, ми з вами вивчимо звуки [с], [с'] і букву, що їх позначає «С» і «с» (ес). А Сонечко буде спостерігати і скаже нам, хто був найактивнішим на уроці.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу
1.Виділення звуків [с], [с’]
-  Спить старий сердитий сом.
-  Сниться йому сьомий сон,
-  Сонце пестить поплавок,
-  Сом сопе на весь ставок.
                                      О. Кононенко
-         На якому місці у словах вживалися звуки [с], [с']?
-         Спробуйте вимовити ці звуки. Які перешкоди заважають нам вимовляти цей звук?
-         То який він за звучанням, вимовою?

2. Перегляд відео
3.Артикуляція звуків [с], [с']
Чистомовка
Са-са-са — укусила ніс оса.
Су-су-су — заплету тобі косу.
Си-си-си — води мені принеси.
Сі-сі-сі — вся травичка у росі.
Фізкультхвилинка
У. Осмислення об’єктивних зв'язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

1. Ознайомлення з буквою «С».
Розгляд та аналіз форми букви (за ілюстрацією)


2.Місце в касі, розміщення на Дереві букв
На хвості сорока звістку принесла:
«Невідома буква у Буквар прийшла!»
Засміялось сонце з висоти небес:
«Дивна незнайомка — це є буква "С"».
                                                       І. Макота
3.Хвилинка фантазії
-          Що вам нагадує буква «ес»?

Подивіться до небес,
Чи не видно букви «С»?
Буква «С» не стулить віч —
Світить місяцем всю ніч.
А коли приходить ранок,
Округляється серпанок.
                                       І. Січовик
Буква «ес» — як місяць в небі,
Як маленький серпик в полі.
Як окраєць хліба теплий.
Кавуна шматок солодкий.
                                   Л. Андрієнко
4.Друкуємо букву «ЕС»
УІ. Робота за Букварем
УІІ. Рефлексія
 Вправа-енергізатор «Дякую за чудовий урок»
Діти стають у коло. Одна дитина — у центрі. До неї підходить хтось із дітей, тисне руку і говорить: «Я тобі дякую за гарний урок». Обоє залишаються у центрі і тримаються за руки. До них підходить третя дитина, бере за вільну руку першу або другу дитину, тисне її і промовляє: «Я тобі дякую за гарний урок». Отже, група дітей у центрі кола збільшується. Усі тримають одне одного за руки. Коли до групи приєднається остання дитина, необхідно замкнути коло і завершити церемонію безмовним триразовим потиском рук.



За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти
під керівництвом Савченко О.Я
1 клас НУШ
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
За підручником «Я досліджую світ» Н. Бібік, Г. Бондарчук
Урок № 10
Тема. Як упізнати осінь? Створення книжечки осені
Мета. Розширювати та уточнювати знання дітей про пори року -  осінь; визначення прикмет осені; розвивати вміння застосовувати отриманні знання при виконанні практичних вправ; виховувати любов до природи рідного краю.
Очікувані результати:
Розуміє значення сонячного тепла і світла на землі.
Встановлює найпростіші взаємозв’язки у живій і неживій природі.
Обладнання: мультимедійний комплекс, кольорові олівці та фломастери, заготовки для «Книжечки осені».
І. Ранкове коло
1. Вітання
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку, тобі і мені!
-         Посміхніться один одному і усмішка зігріє нас своїм теплом.
2. Обмін інформацією. Як упізнати осінь?
     За горами високими, за лісами зеленими, в одному царстві жила-була матінка Природа. І було у неї чотири доньки. Перша донька – Зима сувора, люта та холодна. Друга донька – Весна молода, весела, дзвінка. Третя донька – Літо, тепла, завзята. Але найулюбленішою та найщедрішою була Осінь. Яка вбиралася у жовто – багряний одяг. Природа довіряла кожній доньці побути у свій час господаркою на землі.
     Одного разу поглянула матінка у віконце, бачить: третя донька повертається. Каже вона: «Ось і твоя пора настала, Осінюшко». Одягнула осінь свою найкращу сукню та пішла по землі. Де не ступала, свій слід залишала. Заглянула в ліс. Озирнулася навкруги і каже: «Час братися до роботи». Стало все  жовтим, багряним, таким красивим!
ІІ. Перегляд мультфільму «Уроки Тітоньки Сови. Осінні турботи»
ІІІ. Руханка під музику «Черепаха – Аха»
ІУ. Робота в зошиті з друкованою основою, с. 10
1.Перетвори малюнок літа на малюнок осені. Поясни своє рішення
2. Розфарбуй фрукти або ягоди (за бажанням)
3. Домалюй лінії за зразком.
У. Фізкультхвилинка для очей. Повторюйте рухи очима за рухом осіннього листочка у руках вчителя
Осінній дощик крапотить,
Листок від холоду тремтить.
Краплинка вдарила важка
І відірвала геть листка.
І закрутивсь він у падінні.
Оглянув барви всі осінні.
Над ставом трішки покружляв –
Де впасти, місце вибирав.
Та часу мало мав листок,
То й ліг в травичку під дубок.
Лежать там буде до весни
І бачити солодкі сни.
УІ. Робота над створенням «Книжечки осені». Оформлення обкладинки
УІІ. Представлення робіт учнів.


За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти
під керівництвом Савченко О.Я
1 клас НУШ
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
За підручником «Я досліджую світ» Н. Бібік, Г. Бондарчук
Урок № 15
Тема. Хто що робить?
Мета. Розширювати та уточнювати знання дітей про професії; пояснити різницю між поняттями «професія» та «робота»; розвивати вміння будувати коротке висловлювання, уважність під час роботи із загадками; виховувати повагу до людей різних професій.
Очікувані результати:
Виявляє: значення праці для добробуту країни.
Самостійно будує коротке зв’язне висловлювання
Обладнання: мультимедійний комплекс; окуляри; крісло або стілець; ілюстрації із зображенням людей різних професій
І.Ранкове коло
1.Вітання
Утворимо разом коло!
Скільки друзів – глянь навколо!
Руку дружби простягну,
З другом сварку не почну.
Будемо всі дружно грати
Правил гри не забувати.
2.Вправа «Чарівні окуляри»
- Це – «чарівні окуляри». Той, хто їх одягає, бачить в інших лише гарне, навіть ті гарні риси, які приховані. А той, хто одягає окуляри – сам стає кращим. (Діти по черзі вдягають окуляри і говорять комусь із друзів щось приємне про них)
3. Повідомлення теми уроку
Сьогодні ми з вами поговоримо про професії
ІІ. Вправа «Крісло автора»
Діти по черзі сідають у крісло і розповідають, ким вони хочуть стати у майбутньому, яку професію мріють обрати.
Я мрію стати …
ІІІ. Щоденні новини
-         Я сьогодні хочу вам повідомити щось для вас зовсім нове.
Вам відомо слово «праця». Хоч ви ще маленькі, але ви вмієте працювати. Кожен вдома виконує якусь роботу. А коли ви виростете, ви оберете якусь роботу – професію. А що ж таке професія? Професія – це назва певної роботи, праці, для якої потрібно вчитися. Сьогодні у світі понад 40 тисяч  професій.
ІУ. Фізкультхвилинка. Руханка під пісню «Черепаха – аха»
ttps://www.youtube.com/watch?v=7tdvrQiQroM
У. Перегляд презентації «Відгадай професію»
УІ. Робота за завданнями підручника. С. 28 – 29.
УІ. Вправа «Відгадай професію» (за ілюстраціями)
УІІ. Фізкультхвилинка
Буратино потягнувся,
Раз – нагнувся, два – нагнувся.
Руки в сторони розвів.
Мабуть ключик загубив.
А щоб ключик цей дістати,
Треба нам навшпиньки стати.
УІІІ. Робота над загадками
Він з комп’ютером на ТИ,
Розумніших не знайти,
Віртуальний творить міст
Диво-майстер… ПРОГРАМІСТ.

Літаком керує вправно
Коли навіть в небі хмарно,
Посміхається з висот
Найхоробріший… ПІЛОТ

Професії (це кожен знає)
Важливішої немає!
Він — наставник і навчитель,
Мудрий, приязний… УЧИТЕЛЬ.
Зникло світло, що робити?
По кімнаті як ходити?
Мама каже: «Без істерик,
Допоможе нам… ЕЛЕКТРИК».
Хто людей з біди рятує
І хвороби всі лікує -
Призначає процедури
І таблетки, і мікстури? ЛІКАР

ІХ. Робота у зошиті з друкованою основою, с. 15
 Х. Слухання пісні про професії «Ми всі потрібні»


За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти
під керівництвом Савченко О.Я
1 клас НУШ
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
За підручником «Я досліджую світ» Н. Бібік, Г. Бондарчук
Урок № 13
Тема. Тварини восени
Мета. Розширювати та уточнювати знання дітей про тварин наших лісів, зміни у житті тварин з приходом осені; розвивати вміння будувати висловлювання за даним початком; уважно слухати текст та відповідати на запитання по його змісту; вчити працювати в групах; виховувати увагу, охайність; любов до тварин та бажання допомагати тваринам у важкий для них зимовий період.
Очікувані результати:
Розрізняє  предмети неживої і живої природи.
Розуміє про різноманітність живих організмів.
Встановлює найпростіші взаємозв’язки між живими організмами і навколишнім світом
Обладнання: мультимедійний комплекс, кольорові олівці, ілюстрація осіннього лісу (зображено дерево, кущ, барліг) та малюнки звірів (заєць, ведмідь, білка, їжачок, вовк, дятел), пазли для об’єднання в групи.
І. Ранкове коло
1. Вітання «Подарунок гарного настрою»
- Любі діти! Перед тим як розпочинати будь яку роботу, і щоб вона вдалася – потрібно мати гарний настрій, посмішку, робити її з любов’ю.  От я вам і дарую  свій добрий настрій. Приміть його від мене і передайте його сусідові справа. Усміхніться і побажайте успіхів.
2.Обмін інформацією.
Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як живуть тварини восени.
3. Вправа «Продовж речення»
·        Восени стає холодніше, тому що …
·        Опадають листочки, тому що …
·        Удень ще тепло, а вночі прохолодно, тому вранці бувають …
·        Поховалися комахи, тому що…
·        Відлетіли пташки, тому що…
4. Слухання та обговорення казки «Осінні турботи тварин»
         Жила-була красуня Осінь. Нечутно ходила вона лісом, за всім спостерігала. Чи всі звірята готові до зими? Може ще хтось вважає, що повернеться тепле літечко і не потрібно готуватися до зими?
              Лисиця та вовк доповіли їй, що готові до зими. Їхнє хутро стало більш густим та пухнастим і їм злі морози не страшні. Ось і зайченята поспішають перевдягнути шубки. Лісова білочка показала осінній господині запаси горіхів, жолудів, грибів, які дбайливо сховала у дупло. Неподалік ведмежа сімейка закінчувала облаштовувати барліг. Маленькі ведмежата в ньому не замерзнуть. Нірка їжачка не така велика, але надійна. Та він проспить в ній до весни. А багато птахів змушені збиратися у вирій. У теплі краї. Осілі птахи переселяються ближче до осель людей.
          Радіє красуня Осінь, що всі готові до зими.
-         Які тварини згадані у казці?
-         Як підготувалися до зими заєць, вовк і лисиця?
-         Хто збирається проспати до весни?
-         Чи потребують птахи взимку допомоги людей?
ІІ. Перегляд мультфільму «Як тварини готуються до зими»
ІІІ. Фізкультхвилинка (під музику «Звірята і дощик»)
ІУ. Робота за підручником, с. 22 – 23
-         Розгляньте малюнок і назвіть тварин, яких ви зустрінете восени. (горобець, лис, заєць, вовк)
У. Робота в зошиті з друкованою основою, с. 13
1. Проведи ведмедя до барлогу, а їжака – до пенька.
Чому вони туди крокують?
2. Розфарбуй:
- що запасає білочка на зиму.
- білочці зимову «шубку».
УІ. Вправа «Заповни осінній ліс мешканцями» (діти відгадують загадки, знаходять картки з відповідними звірами і поміщають їх на ілюстрації, підібравши відповідне житло)

1.     Сірий, зубастий.
По полю блукає, ягнят шукає. (Вовк)
2.     Взимку ляже спати,
Дядько волохатий.
Лиш тоді устане,
Як весна настане. (Ведмідь)
3.     Сама мала, шубка пухка.
з гілки на гілку стрибає,
шишки, горіхи збирає.    (Білка)
4.     Дивний звірок.
Круглий, мов  клубок,
Голки стирчать,
Спробуй узять. (Їжак)
5.     Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок.
Скорий побігайчик.
Як він зветься? (Зайчик)
6.     День і ніч я стукаю,
Всі дерева слухаю. (Дятел)
 УІІ. Фізкультхвилинка «Що тваринка робить взимку»
Учитель називає (показує) тварин. Якщо тварина на зиму впадає  в сплячку, діти зображують сон. Якщо не – імітують рухи цієї тварини.
УІІІ. Гра «Поляна бажань».
 Діти сідають на килимок.
Уявіть, що ви сидите не на килим, а лісова поляна, поляна, яка здійснює бажання (реальні або фантастичні). Кожна дитина по черзі загадують свої бажання
§  Якби я був зайчиком восени, я б …
§  Якби я була білочкою восени, я б …
§  Якби я був їжачком восени, я б …
§  Якби я був ведмедиком восени, я б …
§  Якби я був жучком восени, я  б …
§  Якби я була рибкою восени, я б …
ІХ. Робота в групах. Гра «Їдальня для тварин».
Діти за допомогою пазлів об’єднуються у групи. Кожна група витягує картку із зображенням тварини (синичка, білка, заєць, лисиця). Учням потрібно розповісти, чим би вони пригостили цю тваринку, якщо б вона завітала до них в гості взимку.


Додаток (ілюстрації для пазлів)

За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти
під керівництвом Савченко О.Я
1 клас НУШ
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
За підручником «Я досліджую світ» Н. Бібік, Г. Бондарчук
Урок № 11
Тема. Рослини восени
Мета. Розширювати та уточнювати знання дітей про зміни у житті рослин з приходом осені; вчити дітей поводження під час прогулянки та виконання спостережень, милуватися природою; розвивати увагу, допитливість; виховувати любов до природи рідного краю.
Очікувані результати:
Розрізняє  предмети неживої і живої природи.
Розуміє про різноманітність живих організмів.
Встановлює найпростіші взаємозв’язки у живій і неживій природі, між живими організмами і навколишнім середовищем.
Виконує найпростіші правила поведінки в природі
Фіксує результати досліджень.
Обладнання: мультимедійний комплекс, кольорові олівці, «Книжечка осені».
І. Ранкове коло
1. Вітання.
(Діти утворюють коло)
Вправа «Рукостискання» (діти по черзі тиснуть руку один одному і вітаються)
-         Доброго осіннього ранку, Богдане!....
2. Вправа «Плесніть у долоні»
- Плесніть у долоні, у кого на дане запитання буде стверджувальна відповідь.
·        Хто був у осінньому лісі?
·        Хто збирав осіннє листя?
·        Хто допомагав згрібав у дворі осіннє листя?
·        Хто бачив як білочка запасає горішки на зиму?
·        Хто бачив як пташки відлітають у теплі краї?
·        Хто збирав грибочки у лісі?
·        Хто хоче піти на прогулянку?
3. Щоденні новини
Ми сьогодні підемо на прогулянку і познайомимося зі змінами, які відбулися в житті рослин з приходом осені
ІІ. Інструктаж про правила поведінки та завдання для спостереження під час прогулянки
ІІІ. Прогулянка. Спостереження за змінами в рослинному світі (дерева, трава, квіти). Кожен учень принесе листочок з якогось дерева.
Підводимо підсумки (робимо висновок): на деревах листя почало змінювати колір; трава посохла; на горобині, калині та шипшині достигли ягоди; на квітниках ще квітнуть осінні квіти.
ІУ. Вправа «З якого дерева листочок»
У. Робота у «Книжечці осені»
-         Намалюйте те, що вам найбільше запам’яталося під час прогулянки.
(Під час роботи звучить мелодія «Осінь, осінь, ти ласкава казка»
УІ. Фізкультхвилинка для очей (ведемо очима за листочком у руках вчителя)
Осінь по узліссі фарби розлила,
По листі тихенько пензлем поводила.
Пожовкла ліщина, зашарілися клени,
В пурпурі осики, тільки дуб зелений.
-         Не шкодуйте літа, - осінь утішає,-
Подивіться: осінь все в золото вдягає.
УІІ. Робота у зошиті з друкованою основою, с. 11
1. Познач дерево, з якого впав листок. Назви зображені дерева
2. Розфарбуй осінній букет

УІІІ. Представлення творчих робіт учнів (розмальованих букетів)

За Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти
під керівництвом Савченко О.Я
1 клас НУШ
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
За підручником «Я досліджую світ» Н. Бібік, Г. Бондарчук
Урок № 14
Тема. Осінні турботи людей
Мета. Розширити та уточнити знання дітей про осінні турботи людей; розвивати мовленнєві вміння і навички, мислення, вміння робити узагальнення; виховувати любов до праці та бажання працювати.
Очікувані результати:
Розуміє: залежність якості життя людей від стану навколишнього середовища.
Встановлює: найпростіші взаємозв’язки між природними умовами та господарською діяльністю людей.
Обладнання: мультимедійний комплекс; музичний супровід; мультфільм «Осінні турботи»; кошик з овочами (або муляжами); картки «Поєднай, хто що заготовляє собі на зиму»; робочі зошити; кольорові олівці; «Книжечки осені», створені на попередніх уроках; мікрофон; ілюстрації грибів
І. Ранкове коло
1. Вітання
Встав раненько – посміхнись,
Бо чудово в світі жити.
В синє небо подивись
Й почнемо добро творити.
-         Подаруйте один одному посмішку і потисніть руки.
2.Вправа «Осінній кошик» (кошик наповнений овочами)
- Візьміть всі з кошика по одному предмету. Назвіть предмет, який ви взяли.
- Як предмети, які ви взяли, можна назвати одним словом? (овочі)
- А звідки вони до нас прийшли?
- Де вони виросли?
- Хто їх зібрав?
- Коли збирають урожай овочів?
3. Повідомлення теми уроку
- Ми сьогодні поговоримо про турботи людей восени.
ІІ. Повторення вивченого
1.Робота за картками
- Поєднайте, хто з тварин, що заготовляє собі на зиму.
ІІІ. Фізкультхвилинка (руханка під музику «Пісня про овочі»)

ІУ. Перегляд мультфільму «Осінні турботи»
У. Робота за підручником. С. 26 – 27.
УІ. Вправа «Мікрофон»
-         Розкажіть,як ви разом з батьками під час вихідних готувалися до зими.
УІІ. Робота у зошитах з друкованою основою, с. 14.
1) Знайти на малюнку та позначити два однакових грибочки
2) Позначити овоч, якого немає у кошику.
УІІІ. Фізкультхвилинка «Маленькі білочки»
- Маленькі білочки тихо спали у затишному будиночку на сосні. І снилися їм смачні сни про їх улюблені лісові ласощі, які їм мама заготовила на зиму: про шишки, солодкі горішки та сушені грибочки. Але тут білочки прокинулися.
- Білочки, а ви лапки мили? Мили, мили!
- Білочки, а ви вушка мили? Мили, мили!
- Білочки, а ви щічки мили? Мили, мили!
- Білочки, а ви животики мили? Мили, мили!
- Білочки, а ви хвостики мили? Мили, мили!
- І тепер чистенькі білочки сіли за парти.
ІХ. Вправа «Зберемо гриби»
(На дошці розвішані малюнки грибів нашої місцевості)
-         Знайдіть відомий вам їстівний гриб. Дайте йому назву.
Х.Робота у «Книжечці осені»
- Намалюйте гриб, який вам найбільше сподобався.

ХІ. Презентація робіт учнів
4 клас,  літературне читання
Тема уроку. Василь Чухліб «Дикі каченята» (с.91 – 93)
Мета уроку:
Формування предметних компетентностей: вчити застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально-пізнавальних завдань; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору; прищеплювати любов до природи.
Ключові компетентності:
Уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, прогнозувати та моделювати власну діяльність;
Комунікативної: навчати розповідати чітко, послідовно, відповідно до мети висловлювання; співпрацювати в парі, групі, колективі;
Загальнокультурної:ознайомити з духовно-моральними  основами життя людини, основами  сімейних стосунків.
Громадянської: формувати здатність екологічного мислення, виховувати дбайливе ставлення до природи
Тип уроку: урок набуття нових знань
Міжпредметні зв’язки:  природознавство,українська мова. «Я у світі».
Обладнання. Портрет Василя Чухліба
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.Організаційний момент
Чи почули ви дзвінок?
Кликав він вас на урок.
Кожен вже приготувався –
На перерві постарався.
Спершу сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлопятка.
2Артикуляційні вправи
1)Вправа на постановку дихання
·        Витягнути губи «трубочкою»
·        Зімкнути губи
·        Показати губами букву О
·        Облизати губи
·        Зробити язичком рухи маятника
2) Вправа «Тренуємо очі»
§  Перевести погляд у крайнє ліве (праве) положення
§  Виконати колові рухи очима за і проти годинникової стрілки
§  Подивитися на кінчик носа
3)Робота над чистомовкою
Ма – ма – ма -  прийшла до нас зима.
Ло – ло – ло – кучугури намело.
Ем – ем – км – саночки візьмем.
Дем – дем – дем – на гірку підем.
Ам – ам – ам – ой, весело нам.
3Перевірка домашнього завдання
1)Вступна бесіда.
-                     З творчістю якого українського письменника ми почали знайомитися на минулому уроці?
-                     На берегах якої ріки він народився та жив?
-                     На які роки припало його дитинство?
-                     Які здібності проявилися у нього ще в шкільні роки?
-                     Твори яких жанрів та на яку тематику писав Василь Чухліб?
-                     Який твір ми читали протягом останніх  уроків?
-                     Яким було домашнє завдання?
2)Виразне читання  оповідання (І група)
3) Представлення складених творів про гойдалку(ІІ група)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.                 Етап дотекстової діяльності
1)Робота над загадкою
- Відгадайте загадку:
В сто одежок вдягається, у повітрі літає,
У річці купається, одежок не скидає,
А завжди суха буває. (качка)
- Що ви можете розповісти про качку?
4) Повідомлення теми уроку
- Сьогодні ми познайомимося із ще одним твором Василя Чухліба «Дикі каченята»
2. Етап первинного сприймання тексту учнями
1) Самостійне читання способом «читання-гудіння»(с. 91 – 93)
- Який це твір за жанром? Чому так вважаєте?
2)Словникова робота
Прочитайте стовпчики слів «луною»
Висиджує                         сполохати
Кахкання                         шнурочком
Розіллється                      з’являються
Поплюхалися                  приводнилися
-         Знайдіть слово, що є синонімом до слова  злякати (сполохати)
-         Як ви розумієте слово приводнилися?
3.Етап перевірки первинного сприймання
-         Які почуття викликав твір?
-         Що вразило? Засмутило?
-         Що сподобалося?
4.Етап поглибленого аналізу
1) Тестування
1. З ким любить плавати на човні Тетянка?
А) з татом,             б) з дідусем,                    в) з подругою.
2. У якому дереві качка облаштувала гніздо?
А) у березі,                 б) у дубі,               в) у  вербі
3. Скільки яєць було у гнізді?
А) три.              Б) два,              в) п’ять
4. Якого кольору були яєчка?
А) білі,       б) зелені,        В) жовті.
5. Коли з’являються каченята у качки – крижня?
А) у березні,     б) у травні,             в) у квітні
6. На що були схожі маленькі каченята?
А) на кульбабки,       б) на сонечка,      в) на кульки
Відповіді: 1а, 2в, 3в, 4б, 5а, 6а.
2) Вправа «Хто швидше?»
- Знайдіть і прочитайте речення
Бо качка може злякатися нас …
Спочатку вони плавають разом з матір’ю …
А вона про щось порозмовляла з ними …
3)Вправа «Доберіть прикметники до іменників»
Верба … (стара), качка … (дика), кульбабки … (жовті), очерет … (ближній), шнурочок (рівненький)
4)Робота із запитаннями до тексту, с. 93
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Метод «Прес» (дати характеристику персонажам)
А вважаю, що ….
… тому, що …
…. Наприклад….
Отже, я вважаю….
У. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С.91 – 93, читати  в особах



4 клас, українська мова
Тема. Загальне уявлення про числівник як частину мови. Вимова і написання слова мільйон (впр. 216-219)
Мета. Ознайомити учнів з новою частиною мови – числівником, дати початкове уявлення про числівник, його роль у мовленні; вчити пізнавати серед слів числівники, ставити до них питання скільки?, який?, котрий?, правильно вживати у мовленні та застосовувати набуті знання про числівник на практиці
    Розвивати  зв’язне мовлення.
    Виховувати увагу та спостережливість, бережне ставлення до часу .
Обладнання. Запис хвилинки каліграфії на дошці; картки з ребусами, текстом для списування.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.                 Хвилинка каліграфії
Ов бох жу ах ол ду ться
Овес у трьох кожухах, та й то холоду боїться.
-                     Як ви розумієте зміст прислів’я?
-                     Визначте відомі вам частини мови. Згадайте і назвіть частини мови, які ви знаєте. Що ви про них знаєте?
-                     А чи всі частини мови у прислів’ї ви назвали?
-                     Як ви вважаєте, яку частину мови не названо?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-         Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про нову частину мови.
ІУ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛ
1.  Спостереження за мовним матеріалом
- Запишіть слова під диктовку.
Розумію, око, сніжний, у, і, сім, під, але, третій.
- Назвіть відомі вам частини мови та доведіть свою думку.
- Чи всі слова ми могли пояснити?
- Які слова викликали у вас труднощі? Чому?
- Це слова – нова частина мови…. А як вона називається, спробуємо з’ясувати.
- На що вказують ці слова? (кількість, число). То як можна назвати нову частину мови?
- Це числівник.
2. Характеристика слів
- Дайте характеристику словам сім і третій за планом.
·        Що означає слово? (кількість, порядок при лічбі)
·        На які питання відповідають? (скільки, який, котрий?)
·        З якою частиною мови пов’язане? (з іменником)
·        Яким членом речення буває? (другорядний член речення)
3.Робота за підручником.
Вправи 216, 217.
1)    Читаємо текст вправи 216.
2)    Даємо усні відповіді на запитання до вправи
3)    Запишіть відповіді на 2 запитання (за вибором)
4)    Прочитайте уважно правило, скажіть як ви його запам’ятали.
5)    Виконання вправи 217 відповідно до завдань підручника.
4. Первинне закріплення
Вправа 218(фронтально)
Словникова робота
Гектар – одиниця земельної площі у метричній системі мір, що дорівнює 100 арам, 10 000 метрів квадратних.
Тонна – одиниця маси у метричній системі мір, що дорівнює 1000 кг.
Два міліметри, дванадцять сантиметрів, двадцять дециметрів, двісті метрів, три кілометри, сім гектарів, дев’ять грам, дев’ятнадцять кілограмів, дев’яносто  центнерів, дев’ятсот тонн.
- Із двома словосполученнями (за вибором) скласти речення.
У.УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ  ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками. Гра «Упіймай числівник»
- Відшукайте числівники у загадках та поставте до них запитання.
1) Спить на ліжку біла сплюшка,
В неї аж чотири вушка,
Всі цю сплюшку звуть …(подушка)      Чотири (скільки?)
2) Два брати у воду дивляться,
А до віку не зійдуться (береги)              Два (скільки?)
3)Сидить Марушка в семи кожушках,
Хто її роздягає, той сльози проливає (цибуля)        В семи (у скількох?)
2.Робота в групах.
- Використовуючи  числівники, розгадайте ребуси. Запишіть слова
100вбур, ті100, пі2л, 100рінка, 3котаж, 3тон, 3вога, При5, 40а, 3кутник, 100вп, 100гін, ци3на
3.Самостійна робота.
- Спишіть текст, підкресліть числівники.
Чи знаєш ти, що одна свинка за добу з’їдає стільки комах, скільки сама важить? А своїх діток вона годує на добу понад триста тридцять разів, шпак – більше ніж двісті разів. Учені спостерігали за тим, як шпак за сімнадцять годин прилітав до гнізда з кормом для дітей сто дев’яносто вісім разів, а велика синиця триста тридцять два рази за вісімнадцять з половиною годин.
От скільки шкідників нищать ці чудові пташки!
УІ.ПІДСУМОК УРОКУ
-         З якою частиною мови ми ознайомилися?
-         Що ви можете розповісти про числівники?
-         На які питання відповідає числівник? Наведіть приклади
-         Що може означати числівник? Наведіть приклади
УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
С. 111, повторити правила,  вправа 219, завдання 1, 2.




2 клас. Літературне читання
Тема уроку. Весняні дива. В. Чухліб "Повінь"
Мета уроку. Розкрити зміст оповідання; формувати навички свідомого читання, уміння ділити текст на частини та добирати заголовки; познайомити ближче з дійовими особами твору.
                    Розширювати словниковий запас учнів. Розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву і фантазію.
                  Виховувати любов до природи рідного краю.

Обладнання. Фізична карта України, таблиця з девізом уроку; ілюстрації: верби, птаха ремеза, щуки, щавлю, зайця; тлумачний словник; слова для словникової роботи ( на аркушах ); листочки для тестів; мікрофон, геометричні фігури для побудови корабля, значки для об’єднання в групи для домашнього завдання: кораблики та зайчики; кубик – відповідайло.
           
                                                         Хід уроку

І.      Організаційний момент.
        1 Наш девіз. Думати - швидко,
                         Відповідати - чітко,
                         Працювати - дружно,
                         Запам'ятовувати - міцно.
2.     Перевірка готовності до уроку
                        Молодці! На перерві постаралися -
                       До уроку читання приготувалися.
ІІ. Мовна розминка
1. Дихальні вправи
- Закрийте очі і уявіть, що перед вами кущ квітучого бузку. Вдихніть його аромат.
- А зараз уявіть свічки на іменинному торті. Спробуйте їх задути.
-  А тепер виконуйте ці вправи почергово.
2.     Робота над скоромовкою.
1) Прослухайте скоромовку:
                           Холоднюча віхола
                          На вітрах приїхала.
                          Зашуміла віхола,
                          Холодом задихала.                        
2) Бесіда за змістом скоромовки
- Про яку пору року говориться у скоромовці?
- З яких слів це можна зрозуміти?
- Чи актуальна ця скоромовка сьогодні? Чому?
- Який сьогодні день?
3) Заучування скоромовки
-       тихо, повільно,
-       голосно, у розмовному темпі,
-       швидко, разом,
-       по-одному.
 ІІІ. Повідомлення теми уроку.
1.     Гра "Мікрофон".
 - Хто з вас любить зиму?
-       Чому я люблю зиму? "Я люблю зиму, бо…"
2.     Поетична хвилинка.
-       Всі ви любите зиму, а ще більше, мабуть, весну.
               (вірш В.Бутрім "Пробудження" )
 Ще тільки но прокинулась весна.
Іде вона повільною ходою,
Спроквола розливається водою,
Чи скоро пригостить теплом, хтозна?
          Іде вона, струмочками бринить,
          Замріяна, несміла, надто юна.
          І ще її гітара семиструнна
          Ледь чутно, тихо-тихо так звучить.
3.     Слово вчителя.
-       Сьогодні ми з вами прискоримо час і здійснимо мандрівку у весну. Адже тема нашого уроку - весняні дива. І ми помандруємо рядками оповідання Василя Чухліба "Повінь".
УІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Інформація про автора
- А зараз ми надамо слово нашому кореспонденту. Він для нас підготував невеличке повідомлення про автора (розповідь учня)
- Який твір цього автора ми вже читали?
2. Робота над заголовком.
- Відкрийте підручник на сю 58. Прочитайте заголовок оповідання. Як ви думаєте, що означає це слово? Про що буде йти мова у оповіданні?
3. Робота з тлумачним  словником.
Повінь - залиття значного простору внаслідок підвищення рівня води в річках.
4. Вправа «Читай слова правильно»
- Перед читанням тексту звернемо увагу на правильну вимову окремих слів ( перед текстом, по одному слову, за вчителем)
5.     Перше читання оповідання учителем та підготовленими учнями
6. Запитання на сприймання
-       Який це твір за літературним жанром?
-       Яка пора року описана в оповіданні?
-       Чому ви так вважаєте? Доведіть.
-       Хто є головними персонажами оповідання?
7.      Словникова робота.
1) Робота з колонками слів таблиці
                  Повінь                  зіщулився
                  Гілля                    роздолля
                  Ремез                   полощуть
                  Острівець              зблиснуло
                  Щавель                примовляв
                    Корч
 (читання слів за вчителем)
-       За якою ознакою, характеристикою слова об'єднали у стовпчики?
( 1 - слова, що відповідають на запита Хто? Що? 2 - слова, що відповідають на запитання Що робить? )
2) Робота з тлумачним словником підручника (с.60).
8. Напівголосне читання кожен у своєму темпі. "Бджілки".
- Уважно прочитайте. Зверніть увагу на те, де подорожували тато з Тетянкою, що і кого вони побачили.
У. Зарядка для очей.  Фізкультхвилинка.
УІ. Уявна подорож по Десні.
1. Робота з фізичною картою.
- Якою річкою подорожували дівчинка з татом?
- Хто з вас був на Десні?
- Чи сподобалась вам ця річка? Чим?
         (подивіться на карту України)
Десна - це річка, яка протікає недалеко від нашого села, вона притока Дніпра, тобто впадає у Дніпро недалечко від міста Києва.
2.     Вибір транспорту для подорожі.
-    Зараз ми з вами здійснимо уявну подорож по Десні тими місцями, якими подорожували Тетянка з татом, персонажі нашого твору.
-       На чому ж  вони подорожували?
А на чому будемо подорожувати ми, ви дізнаєтеся із загадки.
              Їду, їду - нема сліду.
                      (човен)
3.     Складання човна з окремих частинок. (хвилинка відпочинку)
4.     Перша зупинка. Верба. (ілюстрація )
-       Де стояли верби?
-       Як про них сказав автор? Зачитайте.
-       Що побачили подорожуючі на вербовій гілці? ( ілюстрація ремезового гнізда )
-       На що воно схоже?
Ремез - найменша пташка серед синичок. Особлива і цікава саме тим, що робить гніздо схоже на рукавичку.
5.     Продовження подорожі.
-       Чому пливучи далі тато голосно засміявся?
-       Хто ж це був насправді?
Щука - хижа риба, живе у прісних водоймах, у річках. Харчується іншою рибою. Може жити багато років і досягати значних розмірів. (ілюстрація )
6.     Друга зупинка. Острівець.
-       Де зупинилися подорожні?
-       На що був схожий острівець?
-       Що вони хотіли зробити? (ілюстрація, щавель )
-       Навіщо їм щавель?
-       Чия мама весною та літом варить "зелений" борщ зі щавлем?
-       Хто любить ласувати "зеленим" борщем?
-       Кого Таня побачила у кущі? ( ілюстрація зайця )
-       Куди вона хотіла забрати зайчика?
-       Чи погодився з нею тато?
-       А чому не погодився? Чому заєць не може жити у клітці? Зачитайте.
На цьому подорож Тані з татом закінчилась. Ми також закінчимо.
УІІ. Закріплення вивченого.
1.Розподіл тексту на частини. (діти читають частинами, дають заголовки, записують план на листочки, вклеєні у зошити).
2. Робота у зошитах. (с. 26, завдання 1)
УІІІ. Домашнє завдання.
По групах. Учням, у яких на партах ілюстрації корабликів: прочитати оповідання на с. 98-100. Учням, у яких на партах ілюстрації зайчиків: підготувати стислий переказ. За бажанням намалювати ілюстрацію до оповідання.
ІХ . Підсумок уроку.
1.     Гра-тест "так-ні" (на листочках).
1)     У човні Тетянка з дідусем.
2)     Ремезове гніздо схоже на рукавичку.
3)     Тетянка на острові рвала молодий щавель.
4)     У кущику дівчинка побачила лисичку.
5)     Зайчика на роздоллі випустили на волю.
        1) -   2) +  3) + 4) - 5) +
 2.Мовно-логічне завдання.
  - Який інший заголовок ви могли б підібрати до оповідання?
3. Робота з «кубиком – відповідайлом»
4. Гра «Мікрофон»
-  Що вам найбільше сподобалося на уроці?
-  Що б про сьогоднішній урок ви б розповіли мамі?
5. Поетична хвилинка    
- Як би ми не мріяли сьогодні про весну, але на вулиці початок зими – 1 грудня. І прекрасний вірш Валерії Лазаренко поверне нас у реальність

Подорож у зиму
Зима починається груднем,
Святковим убранням беріз,
Морозяним лагідним буднем,
Що в спомин і пісню проріс.
Зима. Це співзвуччя мелодій,
І зустріч вітрів – веремій.
Це диво, найбільше в природі,
Озвучене доторком мрій.


2 клас Образотворче мистецтво
Тема уроку. Силуетні зображення будівель. Способи передавання просторового явища за зображеннями архітектурних об’єктів. Аплікація «Чарівні куполи»

Мета. Ознайомити учнів із культовою архітектурою, пояснити  значення силуету в архітектурі; ознайомити з поняттями «силует» і «декор».
Формувати у дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні особливості силуетної форми; розвивати дрібну моторику руки.
Виховувати в учнів дбайливе та шанобливе ставлення до пам’яток архітектури та історії, вміння працювати в групі; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості.
Оснащення. Фотографії історичних та культових споруд, навчальні роботи в різних техніках; аркуші ватману, кольоровий папір, ножиці, клей шаблони.
Тип уроку. Комбінований урок
Методи і засоби роботи. Розповідь учителя з використанням наочності, словникова робота, колективна практична робота

Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
Бесіда на закріплення матеріалу попереднього уроку
-         Що таке архітектура? (Це мистецтво створювати будівлі)
-         Для чого вона потрібна людям? (Щоб будувалися будинки для життя, праці.  відпочинку, навчання)
-         Які види архітектурних споруд ви знаєте? (культові споруди – церкви, монастирі, храми; громадські споруди – музеї, театри, інститути, школи,магазини; промислові споруди – заводи, фабрики, гаражі; житлові будинки)
-         З яких матеріалів створюють споруди? (цегла, бетон, скло, метал, дерево…)
 ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Видатний французький письменник Віктор Гюго назвав архітектуру «визначною книгою людства».
-                    Як ви думаєте, чому?
 Бачачи архітектурні споруди можна постійно пізнавати щось нове, можна вивчати історію свого краю та інших країн. Можливо дивитися на якусь будівлю щодня і щодня пізнавати щось нове.
ІУ Повідомлення теми уроку
Сьогодні ми продовжимо знайомитися з однією з найдавніших і найдивовижніших сторінок «кам’яної книги», яка розповідає про культові споруди. Поговоримо про споруди, будівлі, які люди присвячують богам
У Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Ви вже, звичайно, знаєте, що на землі існує багато релігій. І в кожної з них – своє уявлення про те, яким повинне бути місце для розмови з Богом.
Проте пам’ятки архітектури світової релігії (християнства, ісламу, нюдизму, буддизму) мають спільну рису – куполи. (демонстрація)
Впродовж багатьох століть люди використовували храми ще й для захисту від ворогів, тут коронували царів, вшановували героїв. Зовнішній вигляд храму був обличчям поселення, в якому він розташований. Храми будували, щоб щось зберегти у пам’яті народу. Є такий вислів: «Кожна дорога веде до храму» і вона означає, що шлях, який обирає людина в житті, має зробити її кращою, чистішою.
За задумом будівельників, хрести на куполах храмів мали бути найвищими точками міста.
Куполи можуть бути найрізноманітнішої форми. Одні нагадували цибулини, інші схожі на шоломи, а гостроверхі піраміди, що увінчують деякі храми, називають наметами.
Куполи дерев’яних храмів схожі на ялинові шишки.
2.Словникова робота
Силует – основний різновид графічної техніки, що зображає предмети суцільно, у вигляді плями
Декор – сукупність декораційних елементів ( прикрас).
1.            Робота з підручником (с.52 -53)
УІ. Підготовка до практичної роботи
1.     Показ зразків (виконаних у різних техніках: графіка, витинанка, акварель, колаж)
2.     Складання силуету собору із заготовок (із геометричних фігур)
3.     Інструктаж з техніки безпеки при роботі з ножицями та клеєм.
4.     Об’єднання дітей у дві групи.
    У. Практична колективна робота дітей
     УІ. Виставка дитячих робіт
                  


 2 клас Українська мова
Тема уроку. Добір заголовка до тексту
Мета. Розширювати та поглиблювати знання дітей про текст; вправляти учнів у визначенні теми тексту і доборі до нього заголовку
Розвивати усне мовлення учнів
Виховувати любов до книги, читання та бережне ставлення до книжок
 Обладнання. Таблиця «Девіз уроку», запис речень на дошці, підручник «Літературне читання», виставка книжок
Хід уроку

І. Організація класу
1.     Перевірка готовності до уроку
                        Молодці! На перерві постаралися -
                       До уроку читання приготувалися
  2. Наш девіз. Думати - швидко,
                         Відповідати - чітко,
                         Працювати - дружно,
                         Запам'ятовувати - міцно.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота над деформованим текстом (записаним на дошці)
На землю завітала зима. З дерев облетіло листя. Білим килимом укрила луки і поля. Подули сильні вітри.
-         Прочитайте речення. Як ви думаєте, це текст?
-         Що потрібно зробити, щоб вийшов текст?
-         Визначте, як потрібно переставити речення?
-         Зачитайте утворений текст?
-         Чи можна до нього дібрати заголовок?
-         Як ми добираємо заголовок?
-         Про що ж тут говориться?
-         То який заголовок можна дібрати?
2. Бесіда
- З чого складається будь – який текст?
- Як зв’язані речення в тексті?
- Як розміщені  речення в тексті?
-  Що можна дібрати до тексту?
3. Вправа «Це текст чи ні?»
1. Сніг падав на дерева. Білочка гризла горіхи. Оля – гарна дівчинка. У лісі тихо.
2. У зимовому лісі тихо. Тільки інколи трісне гілочка чи впаде сніг з сосни. Чого б то? Та це ж білочка порушила лісовий спокій.
Діти доводять:
1.     Речення не пов’язані за змістом
2.           Речення розміщені у певній послідовності, зв’язані за змістом, можна дібрати заголовок
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми продовжимо працювати над темою «Текст». Будемо вправлятися у добиранні заголовків до текстів. Але ми повинні пам’ятати, заголовок повинен відповідати змісту тексту. Прочитавши заголовок, людина має зрозуміти, про що йтиметься мова.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
1.Робота над загадкою.
Не кущ, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а всіх навчає.   (Книжка)
(Розгляд виставки книжок)
2. Каліграфічна хвилинка.
к к К К кн  ни иж жк ка
книжка
-  Складіть речення з даним словом. Найкраще ми запишемо на дошці і у зошитах.
3. Бесіда                                              
- Чи любите ви читати?
- Які книжки ви любите читати?
- Де вдома ви зберігаєте книжки?
- Які правила поводження з книгою ви пам’ятаєте?
- Якщо ви забуваєте правила поводження з книгою – ви їх можете знайти і повторити в куточку «Читайлик».
4. Запис назв улюблених книжок
- Зараз кожен з вас пригадає свою улюблену книгу. Її назву ви запишете у зошити. Але спочатку ми пригадаємо як це потрібно зробити.
(Наприклад. Василь Чухліб «Казки»)
Спочатку записуємо зразок з дошки, а потім назву своєї книги.
5. Виконання вправи 209 (підручник, с.80)
Фізкультхвилинка
6.Виконання звуко – буквеного аналізу слова  лікарня
7. Виконання вправи 211
- Прочитайте текст «Бджілкою»
- Що таке бібліотека?
- Розкажіть коротко, про що говориться в тексті.
- Доберіть заголовок
- Виконайте завдання 3
8. Ознайомлення з правилом с. 81
У. Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота з текстом В.Чухліба «Повінь» (Підручник «Літературне читання», с.58 – 60)
- Пригадайте, з яких частин складається текст?
- Знайдіть і зачитайте зачин.
- Як називається текст у якому когось або щось описується?
- Знайдіть у тексті опис. Зачитайте. Запишіть опис у зошити.
2. Гра «Зоряний час»
- Відшукайте в слові бібліотекар інші слова
УІ. Підсумок уроку
-         Хто був гостями нашого уроку?
-         Де зберігаються книжки у школі?
-         Що ми вчилися добирати до тексту?
УІІ. Домашнє завдання
С. 81, вправа 212 (по групах):
1 група – завдання 1
2 група – завдання 2














Немає коментарів:

Дописати коментар